Betekenisvol spelend leren
Spel is niet weg te denken als onderdeel van een beredeneerd aanbod. Kleuters, maar zeker ook oudere kinderen leren van spelen. Doelgericht aanbod aanbieden, vraagt kennis van spel en leerlijnen maar bovenal veel observatievaardigheden.
Hoe mooi is het als jullie een beredeneerd aanbod ontwikkelen vanuit thematisch werken. Dit doen we vanuit een ontwerpschema. Samen geven we betekenisvolle invulling aan elk thema met alle activiteiten.
Het spel in de hoeken en de inzet van ontwikkelingsmaterialen geeft kinderen mogelijkheden om spelend te ontdekken, zelf te ontwerpen en samen en zelfstandig te leren.
De leervragen van kinderen bieden kansen om echt kindgericht te werken.
Samen onderzoeken we hoe we spel toevoegen aan lezen en rekenen in de groepen 3 en 4. Alle kinderen bieden we gelegenheid om eigenaarschap te ontwikkelen.
Vanuit eigen leervragen gaan zij ontdekkend en onderzoekend leren.
Een mindmap kan hierbij ondersteunend zijn; hiermee maken we leervragen en doelen inzichtelijk en werken we aan woordenschat.
Een rekenmuur laat zien wat we al geleerd hebben en wat we nog gaan leren.
Benieuwd naar deze manier van spelend leren? Laten we samen van het spel leren!
