Professionele leercultuur

In elk team is er een hoeveelheid van kennis en ervaring die we nog veel meer willen benutten; het van en met elkaar leren. In de groep wil je dat er een prettig en veilig klimaat is waarin kinderen zich gezien en gehoord voelen en zich durven uit te spreken. Dit geldt niet alleen voor de start van een schooljaar, hier werk je elke dag aan. Wat zie je gebeuren? Wat is nodig en helpend? Wie heeft welke rol en wat zie je bij de leiders, omstanders en volgers?

Het is interessant om een parallel te trekken naar het team; hoe werken zij samen? Wie stelt zich kwetsbaar op, hoe gaan jullie met elkaar de dialoog aan en hoe komen besluiten tot stand?  Vervolgens wil je weten wie zich verbindt aan gemaakte afspraken en onderzoek je hoe jullie samen-werken aan doelen en ambities.

Het professioneel samenwerken in een team is niet altijd een vanzelfsprekendheid. We willen graag dat iedereen zich laat horen, zich gezien voelt en een pro-actieve bijdrage levert. Teams willen het goed en fijn hebben met elkaar, daardoor zie je soms een wat vertroebeling van elkaar professioneel bevragen en aanspreken. De bewustwording dat je het gedrag van de ander bespreekbaar maakt en dat die collega het niet persoonlijk opvat is een mooi doel waar veel teams mee aan de slag willen en/of zijn.

Maar hoe geef en ontvang ik nu feedback? Vanuit de TA (Transactionele Analyse) neem ik je mee in de succesfactoren van de communicatie. 

Succesvolle teams

Goede teams maken samen betere keuzes en slagen erin om veel productiever te zijn met minder tijd en versterken positief het werkgeluk van de teamleden.

Patrick Lencioni heeft veel onderzoek gedaan naar organisatie- en teamontwikkeling.

Zijn model bestaat uit 5 factoren die essentieel zijn voor een goede teamsamenwerking. 

Dit zijn:

→ Focus op resultaten
→ Het nemen van verantwoordelijkheid
→ Commitment op genomen besluiten
→ De dialoog aangaan waarbij iedereen zich laat horen
→ Het onderling vertrouwen

Het model gaat uit van een piramidevorm. Dit betekent dat de bovenste laag pas kan worden gerealiseerd als de lagen eronder ook goed werken. 

Hoe geven teamleden hun mening? In welke mate zijn overleggen doelmatig en productief? Hoe verbinden teamleden zich aan gemaakte afspraken? Hoe werken wij productief samen? De antwoorden lopen vaak uiteen en dat maakt dat er winst te behalen is als je samen meer succesvol wilt zijn!

Het is boeiend om met elkaar te verkennen hoe de huidige samenwerking en communicatie is in het team vanuit het perspectief wat voor team willen wij zijn? Wat is hierin voor ons allemaal van belang? Hoe kunnen we samen verder groeien om een nog sterker team te zijn? Dit is de basis als we werken aan jullie als succesvol team.

Verschillende communicatie-modellen geven inzicht in jouw communicatie en wat dit bij de ander oproept, waar je invloed op hebt (en waar niet) en hoe en welke patronen je met elkaar kan doorbreken.

Wil je weten wat ik hierin voor jullie kan betekenen? Laten we dan onder het genot van een kop koffie de mogelijkheden verkennen.

Werken met een Professionele Leer Gemeenschap (PLG)

Een PLG is een team van 6 tot max 12 personen dat regelmatig bij elkaar komt, expertise uitwisselt en literatuur en onderzoek betrekt bij het versterken van de onderwijskwaliteit. Zij werken aan hun vakmanschap, kennis en leveren een belangrijke bijdrage aan de schoolontwikkeling.

Het leerteam onderzoekt hoe de verkregen inzichten bovendien direct praktisch toegepast kunnen worden om het onderwijs en dus de school te verbeteren. 

Kenmerken van elke PLG zijn:

– Het gaat om structurele samenwerking
– Er is aandacht voor het proces (professionele dialoog) binnen het leerteam
– Men hanteert een vaste structuur in elke bijeenkomst
– Het maken is belangrijk
– Gaat uit van de kennis & ervaring in het leerteam
– Het toepassen van de producten in de praktijk in een cyclisch proces (PDSA)

PLG’s kunnen op verschillende manieren worden samengesteld. Iedere PLG heeft zichzelf een eigen opdracht gesteld. Zij nemen overige teamleden mee in de ontwikkelingen om zo samen te werken aan de onderwijskwaliteit.

Dit vraagt inzicht in juiste onderzoeken en literatuur, kennis van communicatie en gedragingen, creativiteit in werkvormen en een procesbegeleider die de PLG coacht.

Ben je benieuwd hoe dit er voor jou school uit kan zien? Laten we samen eens kijken naar jullie vraagstukken en de aanwezige expertise om te starten met een PLG.